Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaký je rozdíl mezi Čechy a Australany

Jaký je rozdíl mezi Čechy a Australany? O Češích se traduje, že jsou, nepříjemní, závistiví, šetřiví, že se neumí oblékat. O Australanech zase to, že si z ničeho nedělají těžkou hlavu, že se neustále usmívají, že každý Australan sportuje, že zde neustále svítí slunce. Nad tím, jak to ale opravdu je, se pokouším zamyslet v tomto článku.

Dalnice v okoli mesta PerthZaneta Pavkova

Po třech letech v Austrálii, kde legálně žiji, pracuji a sdílím domácnost se svým australským manželem, jsem došla k následujícím závěrům a všimla jsem si určitých a zásadních rozdílů.

Češi jsou oproti Australanům zachmuření a opravdu se neusmívají tak často jako Australané. Musím se ovšem přiznat, že i přesto preferuji jít nakoupit do českého obchodu, kde se mě prodavačka na nic neptá a nechá mě v klidu nakoupit. Dost mě unavuje odpovídat na to, jak se mám, když to vlasně prodavačku nezajímá. Manžel se ale na rozdíl ode mne českých prodavačů a prodavaček bojí a připadají mu neslušní.

Životní standard je v Austrálii vyšší, a proto si Australané za svůj plat mohou dovolit více než Češi (možná proto se více usmívají, mají opravdu jednodušší život). Když jsem pracovala dva měsíce v Praze jako učitelka, mohla jsem si jenom nechat zdát o tom, že bych si mohla dovolit koupit  letenku do Austrálie dvakrát do roka. V Austrálii to možné je. Představa, že letenka z Čech stojí 30 tisíc a více, je děsivá, ale na australské dolary to vyjde asi 2300 dolarů, pokud si zamluvíte letenku s rozumným předstihem. Z australskéo platu je to zvládnutelné. O Vánocích může stát letenka i přes tři tisíce dolarů, ale pokud pracujete v Austárálii za prumernou mzdu, která je asi 45 000 dolarů za rok, můžete si letenku do Evropy v pohodě koupit.

Cizince tu vítají a mají je rádi, pokud něco umíte, dají Vám víza a budou rádi, když zůstanete. S rasismem jsem se tu nesetkala. Oproti Londýnu je téměř nezaznamenatelný. Mám pocit, že se tu o rasismu na plnou pusu nemluví, ale když se bavíte s Australany, tak toho moc hezkého o původních a pravých obyvatelích (tzv. ’aboridžinců) mnoho hezkého neřeknou. Je fakt, že je potkávám většinou opilé, ptajících se po penězích a shledávám je poněkud agresivními. Ale samozřejmě je nelze házet všechny do jednoho pytle a za rasistické hlášky Vám v Austrálii hrozí vězení. Australská vládá se snaží své původní obyvatele integrovat a vymýšlí pro ně spoustu programů a pracovních příležitostí.

Austrálie je zemí velice atraktivní pro uprchlíky, především ilegální. Australané tento problém řeší tak, že když už se uprchlíci do země nelegálně dostanou, tak je zavřou do uprchlického tábora na Vánočním ostrově, kde jsou příšerné podmínky a málokdo má možnost opravdu zjistit, jak to tam skutečně chodí. Někteří Australané se za imigrační přísnou politiku upřímně stydí a hlásají, že přeplněné Evropě je zapotřebí pomoci, ovšem bezpečnost v Austrálii a obrovský nezalidněný prostor se jim (i mně) pochopitelně líbí. Jedna strana hlásá, že je zapotřebí více lidí v Austrálii, že je směšné, že tak velká země jako je Austrálie má pouze asi 22 milionu obyvatel, druhá strana zase prohlašuje, že Austrálie není schopna uživit více lidí kvůli nedostatku vody a orné půdy. Politické debaty na toto téma jsou velice zajímavé a já mám pocit, že opravdu nevím, na kterou stranu se přiklonit.

Servis v restauracich v Austrálii a v zemích, které jsem navštívila, stoprocentně vede. Jít v Čechách do restaurace a stěžovat si, to se zkrátka nedělá a rozhodně neplatí, že zákazník má vždycky pravdu, ale je to přesně obráceně. Pokud Vám jídlo v Austrálii nechutná a z talíře sníte jen to, co Vám chutí, za jídlo neplatíte a tisíckrát se Vám omluví. O zakouřených restaurací v Čechách nemluvě, to by se v Austrálii stát nemohlo. Kouření je out. Tečka.

Australané pijí víno a pijí je rádi. K večeři si je dávají takřka každý den. Víno je u protinožců skutečně výborné, jen stěží mu lze odolat. Vína se zde kupují po kartonech, nikoli po lahvích.

Velkým rozdílem v Austrálii je chuť a vůně ovoce a zeleniny. Všechno ovoce je čerstvé a většinou vypěstované v Austrálii, nemusí se nic nikam dovážet. Ovoce je zralé, šťavnaté a opravdu vynikajcí. Zelené mango, avokádo tvrdé jako kámen, či kyselé mandarinky tu opravdu nenajdete. Nutno podotknout, že jídlo je zde velice drahé, protože v Austrálii je nedostatek vody a pouze šest procent zeminy je vhodné k pěstování obilovin, ovoce a zeleniny.

Obrovským rozdílem je politika. O té Australané prostě nemluví. Nedovedu si předstvit, že by Australané šli do hospody a nadávali na politiky. Mají štěstí, nadávat na ně nemusejí, vychovali si politiky moc dobře. Na rozdíl od nás.

Mateřská je v Austrálii tři měsíce, pokud nemáte bohatého manžela, máte smůlu. Většina matek zůstává doma šest měsíců až rok. Je tu spousta dětských center a jeslí, kam zavést děti, pokud nejsou k dispozici babičky. Zaměstnavatelé vycházejí maminkám vstříc a téměř každá druhá pracuje na poloviční úvazek. Pokud se zrovna stane, že budete z nějakého důvodu bez práce, na tříměsíční mateřskou nárok nemáte, protože na tu má nárok pouze pracující rodič. Příspěvek (za porození dítěte) je 5 000 dolarů, ale nemá na něj právo každý. Pokud příjmy v domácnosti přesahují 150 000 dolaru za rok, tak zvaný baby bonus nedostanete. Mně to tedy připada nefér, protože každá žena si musí projít tím stejným těhotenstvím a porodem a výdaje na dítě budou mít obě rodiny stejné, ale baby bonus opravdu není pro každého. Když na něj nárok máte, tak Vám bude vyplácen na dvakrát, nikoli najednou. Australané mají v průměru 1.23 dítěte. Pořídit si dítě v Austrálii je opravdu velice drahé, právě z důvodu velmi krátké mateřské. V Austrálii je běžné a akceptovatelné rodit císařským řezem na přání.

Každý Australan si na důchod šetří. Spoléhat se na to, že Vám stát bude vyplácet důchod zde neexistuje. Každý zaměstnavatel Vám platí minimálně deset procet z platu (někteří i sedmnác) na zvláštní důchodový účet, který si můžete vybrat, když dovršíte šedesáti pěti let. Co se týče nemocenské, většinou máte deset dní na rok. To, že se rozhodnete, že Vás práce nebaví, že si dáte měsíc, dva nemocenskou, Vám finančně ublíží, zaplaceno dostanete pouze deset dní. Vyplatí se mít různé druhy pojištění na nemoc, na nehodu, na ztrátu práce a podobně.

Vysokoškolské vzdělání se zde platí. Tak zvaní věční studenti zde opravdu neexistují. Stálo by jim to spoustu peněz. Téměř každý student v době prázdnin pracuje a najít si brigádu není nic těžkého. Již z první výplaty si mladí Australané platí důchodové pojištění.

Australský důchodce hodně cestuje. Zvláště populární jsou pro ně výlety lodí do Evropy a v okolí Austrálie. Kavárny jsou ráno plné důchodců, kteří vypadají celkem spokojeně.

Čím více v Austrálii vyděláte, tím více toho zaplatíte na daních. Maximum, co můžete zaplatit je 46%, což je opravdu hodně. Australané by moc rádi rovnou daň, ale to se zde asi nikdy neprosadí.

Australany na rozdíl od Čechů nezajímá bulvár. Vůbec. Zajímá je pouze to, kdo vyhrál fotbal a jak vysoké budou příští den vlny. Na svoji zemi a své krajany v zahraničí jsou patřičně hrdí. Slaví Australský den 26.ledna, kde se všichni obléknou do národních vlajek, hrají kriket, popíjejí pivo (hodně popíjejí a nejen na Australský den) a grilují.

Češi jsou hodně rodinně založení, zvelebují domácí hnízdo a tráví většinu času doma. Australané bez přátel nepřežijí a scházejí v podstatě neustále. Po práci velmi často zajdnou na pivo a domů nespěchají. Návštěvy babiček a celé rodiny každou neděli se tu nekonají. Buchty v neděli se tu nepečou a všichni chodí neustále ven. Pro Čecha (alespoň pro mě) je velmi těžké si na tohle zvyknout.

Pro Australany znamenají Vánoce slunce a milion lidí, se kterými jdete na pláž. To, že Vánoce jsou u nás na sněhu, se jim sice líbí, ale prý necítí pravou vánoční atmosféru, protože ty pravé Vánoce jsou na pláži. Pro Čecha nepochopitelné. 

I přesto, že život v Austrálii je jednodušší, slunečnější, bez rýmy a kapesníků, Čechy jsou mojí domovinou, kam se musím alespoň jednou do roka vracet, protože mně ty naše krásné Čechy opravdu chybí. Život v Autrálii je opravdu krásny, hlavně slunečný. Momentálně je zde zima a dnes je venku 21 stupňů (ve Fremantlu západní Austrálie), voda v oceánu je sice trochu studená, ale po dlouhé plážové procházce velice osvěžující. V Austrálii nemají krásné jehličnaté lesy, kde můžete sbírat maliny a lesní jahody, ale v Čechách zase nemáme moře. Řekla bych, že je to tak ’fifty/fifty’ a v každé zemi se najde něco lepšího či horšího, než v naší domovině. Každopádně by měl být každý krajan na svoji zemi patřičně hrdý a reprezentovat ji v zahraničí.

 

 

 

 

Autor: Zaneta Pavkova Turnbull | sobota 16.7.2011 10:11 | karma článku: 33,14 | přečteno: 7459x
  • Další články autora

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak je to s mateřskou a péčí o těhotné v Austrálii

Jaký je rozdíl mezi péčí o těhotné v České Republice a v Austrálii? A jak je to s mateřskou dovolenou? Existuje zde diskriminace, pokud žádáte o práci a jste v jiném stavu? Pokud máte komplikované těhotenství, kdo zaplatí to, že musíte zůstat doma? Jak dlouho zůstavají ženy doma před porodem a po porodu? Tyto otázky se pokusím zodpovědět v následujícím článku.

12.3.2012 v 7:15 | Karma: 24,47 | Přečteno: 4521x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak vypadá Austrálie (fotoblog)

Austrálie je zemí skutečně překrásnou. Podle světových ekonomů patří Austrálie do první desítky nejlepších zemí na světě. Na prvním místě se umístilo Finsko, na druhém Švýcarsko, na třetím Švédsko a čtvrté místo patří Austrálii.

10.6.2011 v 6:01 | Karma: 33,74 | Přečteno: 6711x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak vypadá lesk a bída města Rio de Janeiro

Rio de Janeiro je jedno z měst, jehož jméno se objevuje na seznamu míst, které prý musíte vidět než zemřete. Nezbývá než s tímto tvrzením souhlasit. Rio je městem kontrastů chudoby a bohatství. Rozdíly jsou skutečně obrovské.

8.6.2011 v 6:39 | Karma: 19,81 | Přečteno: 2611x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak přežít manželství s cizincem od protinožců

Přežít manželství bez újmy není lehké a svazek manželský s cizincem může být někdy velmi zajímavý. Jak může fungovat společná domácnost mezi mužem, který je ’naočkován západním optimismem’ a ženou, která má velmi často zachmuřený obličej jako každý správný Čech?

7.5.2011 v 13:32 | Karma: 28,78 | Přečteno: 5534x | Diskuse| Osobní

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak se vyhnout krokodýlům na severu západní Austrálie

Ne nadarmo se o Australanech říká, že jsou pohodáři. Proč by taky nebyli, když nejsou nikdy ochuzeni o státní svátek. Pokud jim vyjde jeden z těchto dnů na víkend, mají automaticky volno v pondělí, aby o extra den volna nepřišli. O Velikonocích většina z nich odjede na krátkou dovolenou a my jsme se vydali na sever západní Austrálie. Tento kraj nemá nouzi o krokodýly, jedovaté medúzy a už vůbec ne o komáry a vážky, kterým se musíte doslova bránit.

2.5.2011 v 16:00 | Karma: 20,04 | Přečteno: 3127x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak cestovat a kempovat v Australském vnitrozemí bez úrazu

Než jsem se přestěhovala na druhý konec světa, moc jsem toho o Austrálii nevěděla. Vůbec jsem neměla tušení, že v Australském vnitrozemí pobíhají divocí koně a velbloudi. Kempovat v outbacku je zážitek, když se podíváte na oblohu, můžete se téměř dotknout hvězd a usínáte při vytí divokých psů dingo.

29.4.2011 v 8:28 | Karma: 23,06 | Přečteno: 3098x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak začínat v Austrálii od nuly

Podrobný návod, jak přežít v Austrálii první den jsem popsala v předchozím příspěvku. Dnes budu psát o tom, jaké to je, když začnete žít v cizí zemi bez pracovních víz, přátel a Vaší rodiny. Jak se vypořádat s tím, když se ze sebevědomé a nezávislé ženy stanete ženou závislou na muži, kvůli kterému změníte život, ale on pracuje 14 hodin denně a když nepracuje, tráví většinu času surfováním. Jak se vypracovat od umývání oken a dětských toalet k prestižní pozici ředitelky akademických studií na mezinárodní jazykové škole. Jak dát lásce a novému životu šanci, i když si myslíte, že už to déle nevydržíte.

28.4.2011 v 9:14 | Karma: 26,43 | Přečteno: 3552x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak přežít první den v Austrálii.

Čím více jsem se blížila k Austrálii, tím méně jsem si byla jistá svým rozhodnutím odstěhovat se na druhý konec světa za někým, koho jsem znala tři měsíce a s kým jsem nikdy neobývala společnou domácnost. Když jsem vystoupila z letadla, byla jsem tak nervózní, že jsem skoro omdlela. Navíc jsem byla neuvěřitelne unavená, v letadle jsem několikrát zvracela, vůbec jsem nespala a v hlavě se mně neustále přehrávaly myšlenky, co že budu v té Austrálii vlastně dělat.

18.4.2011 v 14:51 | Karma: 27,50 | Přečteno: 4234x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak se žije v západní Austrálii po třech letech

Do Západní Austrálie jsem se odstěhovala v září roku 2008 za svým australským partnerem, kterého jsem potkala v Londýně. Na svůj nový život u protinožců jsem se těšila, ale skoro nic jsem o Austrálli nevěděla.Získat turistická víza je pro Čechy nesmírně jednoduché, stačí vyplnit několik formulářů na internetu a do deseti minut máte elektronická víza, která Vám umožňují zůstat v Austrálii po dobu tří měsíců.

16.4.2011 v 15:32 | Karma: 31,18 | Přečteno: 7526x | Diskuse| Cestování

Zaneta Pavkova Turnbull

Jak se po tříměsíčním vztahu odstěhovat do Austrálie

Proč bych se měla vzdát svého zabydleného a pohodlného života v Evropě? Vždycky jsem chtěla v Londýně legálně pracovat a platit daně, což jsem po studiích taky udělala. Bylo skvělé, že už jsem nemusela pracovat jako au-pair za 40 liber týdně. Po třech letech v Londýně a po mnoha neúspěšných pokusech o nalezení vhodného partnera jsem konečne potkala někoho, kdo splňoval téměř všechny požadavky. V ten moment se Londýn zdál jako báječne místo k žití.

16.4.2011 v 7:18 | Karma: 31,93 | Přečteno: 3403x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4706x
Vystudovala jsem FF UP v Olomouci. Po studiich jsem se vydala do Londyna, kde jsem pobyvala s ruznymi casovymi intervaly asi 5 let. Po trimesicni znamosti s jednim uzasnym Australanem jsem se rozhodla vymenit chladny a destivy Londyn za vecne sluncem zalitou zapadni Australii, kde nyni ziji jiz tretim rokem se stale stejnym muzem, ktery se mezitim stal mym manzelem.
Vyucuju anglictinu na Pedagogicke Fakulte Curtin University.